Om Föreningen
Föreningen
2011 började planerna på att bygga ett fibernät i sockarna Vänge, Guldrupe och Buttle. Vi började med en ideel förening för att 2013 bilda en ekonomisk föreening. 2014 började vi att gräva ner fibern. På försommaren 2015 fick vi ljus i fibern och vi var igång.
Vi har grävt 6,5 mil fiber sammanlagt. Vi har kopplat ihop vår fiber med IP-Onlys fibernät. IP-Only är en sk kommunikationsleverantör. De har en portal där man kan beställa tjänster hos en tjänsteleverantör.
Vi har skrivit på ett avtal med Comhem om att tillhandahålla ett gruppavtal. De flesta fast boende har ett sådant. Man betalar för tillfället 350kr/månaden för 100/10mb, Bas TV och den fasta kostnaden för den fasta telefonen. Vill man ha mer så tar man det direkt med Comhem.
Vi har cirka 250 fiberanslutningar i föreningen.
